اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تداوم کمک‌های مومنانه| احداث سرپناه‌های امن با عزم جهادی

در سال جاری و با افزایش بی‌رویه قیمت مسکن همچنین قیمت اجاره‌بها و ودیعه، تعدادی از مستاجران شیرازی ناگزیر به چادرنشینی شده که در این میان گروهی جهادی، به ساخت مسکن برای این افراد روی آورده و سعی در گشودن گرهی از شرایط این افراد دارند.

تداوم کمک‌های مومنانه| احداث سرپناه‌های امن با عزم جهادی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، افزایش بی‌رویه قیمت مسکن همچنین افزایش قیمت رهن و اجاره در کنار عدم نظارت کافی و نبود برنامه جامع در این زمینه، اقشار متوسط و ضعیف را در ماه‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است.

خرید مسکن به ویژه برای زوج‌های جوانی که در آغاز زندگی مشترک قرار دارند در شرایط فعلی به رویای دوردست تبدیل شده همچنین مستاجرانی که به طور ناگهانی با افزایش ناگهانی قیمت ودیعه و اجاره مواجه شدند، گوشه‌ای دیگر از این تراژدی تلخ هستند.

 در شیراز و شهرستان‌های دیگر استان کم نیستند افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و این مسئله به قدری بغرنج شده که در کلانشهر شیراز، تعدادی از مستاجران که توان پرداخت اجاره‌بهای بالا و ودیعه‌های سنگین و بی‌حساب و کتاب را ندارند به چادرنشینی در حاشیه شهر روی آورده‌اند!

ناگوارترین تصویری که می‌توان تجسم کرد، خانه به دوش شدن و آوارگی چندین خانواده از بی سرپناهی است.

در کلانشهر شیراز، تعدادی از مستاجران که توان پرداخت اجاره‌بهای بالا و ودیعه‌های سنگین را ندارند به چادرنشینی در حاشیه شهر روی آورده‌اند

معضل حاشیه‌نشینی با مصرف آب آلوده، آسیب‌های احتمالی محیط پیرامون، انشعاب آب و برق غیرمجاز و به طورکلی مسائل زیست‌محیطی ، پررنگ‌تر و بغرنج‌تر جلوه‌گری می‌کند.

طبق برآورد بنیاد مسکن استان فارس، در حال حاضر ۴۰ روستا از توابع شیراز با معضل حاشیه‌نشینی دست و پنجه نرم می‌کنند که این تعداد به هیچ وجه، زیبنده کلانشهر شیراز نیست.

 یکی از گروه‌های جهادی فعال در شیراز که طی چند ماه اخیر در زمینه آنتی‌کرونا فعالیتهایی داشته، مدتی است به ساخت مسکن برای افراد بی‌سرپناه روی آورده و با مشارکت خیرین و نیروهای سپاه، در مناطقی نظیر محله مهدی‌آباد(کتسبس) ، و روستاهای کرونی، ظفرآباد، شاهپورجان اقدام به ساخت واحدهای مسکونی می‌کنند.

ساخت خانه با دست‌هایی خالی اما همتی عالی

مسئول این گروه جهادی که تمایلی به مطرح شدن نام و مشخصات خود ندارد، در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: تعدادی از مستاجران شیرازی که با مبالغ هنگفت ودیعه و اجاره‌بهای سنگین مواجه شدند و توان پرداخت آن را ندارند در محله مهدی‌آباد و روستاهای کرونی، ظفرآباد شاپورجان به چادرنشینی روی آوردند.

 وی ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی و با افزایش ناگهانی قیمت مسکن، احداث منزل برای این افراد، بیش از هر موضوعی برای ما دغدغه بود.

این نیک‌اندیش بیان می‌کند: بر اساس کمک‌های مردمی از موارد اندک ۲۰ هزار تومان تا ۵ الی ۶ میلیون تومان جمع‌آوری کرده و طی شش ماه اخیر رابطه شش ماه اخیر مبادرت به ساخت واحدهای مسکونی کرده‌ایم.

در شرایط فعلی و با افزایش ناگهانی قیمت مسکن، احداث منزل برای این افراد، بیش از هر موضوعی برای ما دغدغه بود

وی اظهار می‌کند: متأسفانه ارگان‌های دولتی در این شرایط حمایتی نمی‌کنند و انبوه‌سازی نیز در توان ما نیست بنابراین با پشتوانه مرکز خیریه‌ای که ثبت شده است، اقدام به این کار کرده و از همکاری افرادی از مجموعه سپاه و حضور خیرین بهره‌مند بوده‌ایم.

مدیر این گروه جهادی می‌گوید: تامین پول و هزینه ساخت منازل از سوی خیرین تامین می‌شود و ساخت بناها بر عهده نیروهای جهادی این مجموعه است.

وی ضمن اظهار تاسف از افزایش روزافزون افراد بی‌خانمان، تصریح می‌کند: تعداد خانوارهایی که به تازگی بی‌سرپناه شده‌اند بسیار است و هر روز بر شمار آنها افزوده می‌شود به طوری که ساخت از هزار واحد نیز در این مناطق کافی نیست.

این نیک‌اندیش شیرازی بیان می‌کند: از آنجا که منابع مالی ما محدود و متکی به کمک خیرین و گذر زمان است، احداث چندین واحد همزمان در توان ما نیست و پس از ساخت یک واحد به سراغ مورد بعدی می رویم.

وی با اشاره به نحوه شناسایی این افراد می‌گوید: گزارش‌های مردمی متعددی از روی آوردن افراد بی‌سرپناه به چادرنشینی، ارسال می‌شود و براساس آن به شناسایی افراد نیازمند می‌پردازیم که بر اساس ضرورت و اولویت، ساخت خانه برای هر یک از آنها انجام می‌شود.

زندگی در چادر به نشانه اعتراض

یکی از مستاجرانی که طی ماه‌های اخیر در محله مهدی‌آباد ناچار به سکونت در چادر شده است، نیز می‌گوید: افزایش ناگهانی قیمت ودیعه و اجاره‌بها همچنین شرایط اقتصادی موجود و هزینه‌های هنگفت که بر همه کالاهای ضروری سایه انداخته است، ما را ناچار کرد که پس از تخلیه منزل و تحویل آن با صاحب ملک، در نقطه نامطلوب شهر در کنار عده‌ای دیگر اقدام به چادرنشینی کنیم.

وی این کار را حرکتی اعتراضی می‌داند و ادامه می‌دهد: ما می‌توانستیم به طور موقت در منزل یکی از بستگان ساکن شویم اما در اعتراض به وضع موجود همراه با چند خانواده دیگر تصمیم گرفتیم مدتی را در چادر سپری کنیم تا مسئولین امر فکری به حال تعادل قیمت مسکن یا اجاره‌بهای آن کنند.

زندگی در چادر آن هم در گرمای تابستان و با وجود شیوع کرونا ، مشکلات خود را دارد اما در نهایت این وضعیت باید تعدیل شده تا افراد بی‌سرپناه بتوانند از حداقل امکانات رفاهی و یک خانه امن بهره‌مند شوند

این شهروند شیرازی خاطرنشان می‌کند: زندگی در چادر آن هم در گرمای تابستان و با وجود شیوع کرونا ، مشکلات خود را دارد اما در نهایت این وضعیت باید تعدیل شده تا افراد بی‌سرپناه بتوانند از حداقل امکانات رفاهی و یک خانه امن بهره‌مند شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز پیش از این اعلام کرد: بیشتر مناطق حاشیه‌نشین شیراز در قسمتهای جنوبی این شهر ایجاد شده است و این مناطق از هیچ خدمات زیربنایی برخوردار نیستند.
 
زمانی با اشاره به تخلفات صورت گرفته در تفکیک اراضی برخی از روستاها اظهار داشت: روستای شاپورجان در نزدیکی شیراز، ۵۰ هکتار محدوده طرح هادی دارد در حالی که ۵۵ هکتار خارج از طرح گسترش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ روستا از توابع شیراز با معضل حاشیه‌نشینی روبرو است، بیان کرد: دیگر مناطق شیراز از جمله روستاهای کرونی، قلات و کیان‌آباد نیز بیش از محدوده طرح هادی خارج از روستا گسترش یافته‌اند.

 به گزارش فارس؛ حاشیه‌نشینی و اسکان موقت در شرایط ناهنجار، معضلی بوده که نیازمند عزم و همت جمعی است. معضلی که اگر تا چندی پیش گریبانگیر قشر بی‌بضاعت جامعه و مهاجران روستایی بود اکنون قشر متوسط مالی نیز با این موج همراه شده‌اند.

ثبات در قیمت مسکن اگر چه تابع آیتم‌های متعدد و گسترده‌ای در سطح ملی است اما با این توجیه نمی‌توان شاهد بروز هر گونه آسیب اجتماعی و اقتصادی ناشی از این وضعیت بود و تا روند حاشیه‌نشینی افزایش نیافته، باید درمانی پیشه کرد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول